Choose Your Background

Photography|Performance|online web gallery|since 2006

پسزمینه‌ات را انتخاب کن

عکاسی | اجرا | گالری عکس آنلاین | از ۱۳۸۵

Video: Amirali Ghasemi ; Choose Your Background 2012 Khak Art Gallery – Tehran
Credit: Akskhaneh

Amirali Ghasemi’s Choose Your Background (2006-12) is a movable feast of site-specific tourist photography. This interactive series involves the visitor’s choice of one of the artist’s hand-painted back-drops, which depict iconic international tourist monuments, used as a stage for personalized tourist photographs. The backdrops are like those found in historic portrait studios, or in the urban streets of South Asia, as used by itinerant photographers. The backdrops are painted by Ghasemi himself in grisaille, an ironic reversal of the historic practice of using colour backdrops that were transformed into black and white or sepia photographs. The monuments include the Eiffel Tower, Taj Mahal, Brandenburg Gate, Hagia Sophia, Azadi Tower, and now, as a result of a SAW Gallery commission, Ottawa’s Parliament Buildings. The backdrops reference many of the key cities (in particular, Paris, Berlin, Tehran, and Istanbul) to which contemporary art pilgrims travel within a vibrant, global economy of cultural tourists with nomadic or trans-national identities. Volunteers pose spontaneously before Ghasemi’s camera, but the humorous encounters — between portrait subject, artist, city, and monument — are memorialized as keepsakes. They constitute a shifting, cross-cultural community of artists, actors, writers, musicians, and other talents. Most who pose are photographic artists, and thus the resulting Choose Your Background portraits can be viewed as send-ups of the contemporary art paradigm of performative (staged) photography that emblematizes ciphers of identity and agency. Subverting the art market’s commercialization, Ghasemi gives the portrait volunteers their digital images free of charge and suggests that they also are circulated widely on the Internet.

Extract from an essay by curator/scholar Andrea Fitzpatrick

Andrea Fitzpatrick is an associate professor in the Department of Visual Arts at the University of Ottawa, where her research focuses on contemporary lens-based art, cultural theories, and media images. Issues of gender, identity, and the body are key areas of interest.

ویدیو: مصاحبه‌ی امیرعلی قاسمی با مجله‌ی عکسخانه – به مناسبت اجرای پس‌زمینه‌ات را انخاب کن در گالری خاک تهران 

پروژه «پس‌زمینه‌ات را انتخاب کن» امیرعلی قاسمی، در حکم یک ضیافت سیارِ در عکاسی توریستی مکان‌مند است. مجموعه‌های تعاملی این پروژه، دربردارنده انتخاب فردی بازدیدکنندگان از میان پرده‌های پس‌زمینه متفاوتی است که امیرعلی قاسمی بناهای تاریخی توریستی را بر آن‌ها نقاشی کرده است. پرده‌هایی مانند همان‌ها که در آتلیه‌های عکاسی پرتره قدیمی، خیابان‌های شهرهای جنوب آسیا و توسط عکاسان دوره‌گرد استفاده می‌شوند. امیرعلی قاسمی این پرده‌ها را به رنگ خاکستری نقاشی کرده است، واژگون‌سازی نمادین عادت تاریخی استفاده از پرده‌های رنگی که سپس به عکس‌های سیاه‌وسفید یا سپیا تبدیل می‌شدند. بناهای تاریخی شامل برج ایفل، تاج‌محل، دروازه براندنبورگ، ایاصوفیه، برج آزادی و بنابر سفارش گالری سا، ساختمان‌های مجلس اتاوا می‌شوند. پرده‌های پس‌زمینه به شهرهای مهمی ارجاع می‌دهند (علی‌الخصوص، پاریس، برلین، تهران و استانبول) که زائران هنر معاصر درون حوزه اقتصادی پویا و جهانی توریست‌های فرهنگی با هویت‌های فراملی و خانه‌به‌دوش به آن‌ها سفر می‌کنند. داوطلبان بالبداهه جلوی دوربین امیرعلی قاسمی ژست می‌گیرند، اما مواجهه‌های طنزآمیزشان – بین سوژه، هنرمند، شهر و بنای تاریخی- مانند هدایای یادبود، به خاطر سپرده می‌شوند. مجموعه‌های این پروژه، جمع‌های بی‌ثبات و بینا فرهنگی‌ای را، از قشر هنرمندان عکاس، بازیگران، نویسندگان، آهنگسازان و استعدادهای دیگر، می‌سازند. اکثر آدم‌های درون عکس‌ها هنرمندان عکاس هستند، پس می‌توان پرتره‌های منتج از پروژه پس‌زمینه‌ات را انتخاب کن را به‌عنوان تقلیدی به‌قصد استهزاء از پارادایم عکاسی پرفورماتیو (صحنه‌پردازی شده) هنر معاصر دید که می‌خواهند حروف رمزی هویت و عاملیت را به طریقی سمبلیک بازنمایی ‌کنند. برای واژگون‌سازی تجاری‌سازی بازار هنر، امیرعلی قاسمی، عکس‌های دیجیتال را بدون دریافت هزینه، به داوطلبان می‌دهد و اشاره می‌کند که آن‌ها نیز در مقیاسی گسترده در اینترنت به گردش درخواهند آمد.

بخشی از متن مقاله آندرا فیتزپایتریک